Home Kunst Østensjøbanen får nytt liv

Østensjøbanen får nytt liv

0
85
I ny drakt til åpning: Etter 3,5 måned med buss for bane kom passasjerene sist mandag tilbake til Skullerud T-banestasjon - og et helt nytt kunstverk. Her fra arbeidene. FOTO: Sporveien AS

Sist mandag åpnet Furuset- og Østensjøbanen igjen etter sommerens arbeider på linjene. For syv år siden lot Sporveien utvalgte gatekunstnere bruke fem stasjoner langs Østensjøbanen som lerret. Nå har kunsten fått nytt liv på samme måte som resten av infrastrukturen langs T-banelinjen.

I 2016 ble de fem T-banestasjonene Skullerud, Bogerud, Bøler, Ulsrud og Oppsal valgt som lerret for et midlertidig gatekunstprosjekt og gitt et kunstnerisk løft. Reisen langs Østensjøbanen ble en «kunstsafari», og stasjonenes fasader ble forvandlet til gatekunstverk.

I 2023 hadde været og tiden satt sitt preg på kunstverkene, verkene har begynt å flasse av, og andre former for slitasje har oppstått. Når da Østensjøbanen uansett skulle holde stengt i sommer og stasjonene var tomme for passasjerer, grep man muligheten for å revitalisere kunsten mens kunstnerne hadde albuerom.

– Sporveien har lang tradisjon med å inkludere kunst på T-banestasjonene sine. Gjennom arbeidet med «Sporveiskunst» ønsker vi å legge til rette for at stasjonene blir viktige og gode byrom for formidling av kunst og kulturopplevelser til Oslos innbyggere. Med over 40 000 daglige reisende på Østensjøbanen har kunstverkene blitt en del av reiseopplevelsen for mange, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Sporveien, Torgeir Kristiansen.

Fra starten i 2016 var gatekunsten et samarbeidsprosjekt mellom Sporveien og Kulturetaten, med kurator Eric Ness Christiansen i spissen. Han har vært helt sentral også nå.

I tillegg til fire av de tidligere kunstnerne, har prosjektet også inkludert en ny deltaker – den norske kunstneren MA$ARATI. Han vil sette sitt preg på Skullerud stasjon og bidra til det allerede imponerende galleriet av gatekunstverk langs Østensjøbanen.

Unike stasjoner

Målet med oppfriskningsprosjektet er å bevare den opprinnelige tanken om det unike på hver stasjon, der ulike kunstnere og tilnærminger gir en variert visuell opplevelse. De opprinnelige kunstnerne har blitt invitert tilbake for å restaurere eller erstatte verkene sine. Dette initiativet sikrer at prosjektets opprinnelige intensjon blir ivaretatt.

Stasjonene som er blitt utsmykket:

Skullerud stasjon

Bogerud stasjon

Bøler stasjon

Ulsrud stasjon

Oppsal stasjon

I det originale prosjektet ble også Bogerud stasjon dekorert, av kunstneren Olav Mathisen. Dette er den eneste stasjonen som har bestått tidens slitasje, kanskje på grunn av kunstnerens ekspresjonistiske uttrykk og tilnærming.

Skullerud stasjon ble i 2016 dekorert av den spanske kunstneren Felipe Pantone. Med sitt ultradynamiske design har han preget stasjonen i mange år, men dessverre har ikke stasjonen tålt tidens tann og trengte nå nytt liv.

Dette er kunstnerne bak:

Diana Ailin Kalmer Kinnerød

  • Kunstner fra Oslo
  • Har studert ved blant annet Kunst og Håndverksskolen
  • Maleriene er ofte fotorealistiske med surrealistiske trekk
  • Dekorert Bøler stasjon

Telmomiel- Nederlandsk duo

  • Møttes på Willem de Kooning Academy i 2007 og har deltatt i en rekke utstillinger sammen.
  • Bruker hovedsakelig spray og akryl. Liker å jobbe med store veggmalerier der de lar realisme møte surrealisme.
  • Skal dekorere Ulsrud stasjon i løpet av september. Forsinket pga sykdom.

Hama Woods

  • Stensilartist som er basert i Oslo – Har hatt en rekke utstillinger over hele verden, utført veggmalerier og vært engasjert i regi av Nuart-festivalen i Stavanger.
  • Hun jobber med stensiler i fire lag og spraymaling. Vanligvis dyr i menneskelige situasjoner som utgangspunkt. Ofte fantasifulle settinger med et miljøvennlig perspektiv.
  • Hama skal dekorere Oppsal stasjon som har en total flate på 240m2. I år vil hele flaten få nytt helhetlig design med utgangspunkt i det forrige designet med hjelp av illustratør Mikael Noguchi og Eirik Hammer

Mathias Masarati Hagen alias MA$ARATI

  • Norsk kunstner utenom det vanlige i norsk setting. Hans lekne og fargerike stil, om det er klesdesign, tatoveringer eller kunst, har vekket oppsikt både nasjonalt og internasjonalt.
  • Her til lands strekker kundekretsen seg fra Unge Ferrari og Arif til Rolf A. Hoff, en av Norges største samlere av samtidskunst.
  • På lerretet har han skapt sin egen surrealistiske verden bebodd av abstrakte figurer, dyr og blomster, som vekker assosiasjoner til hiphop-kultur, Jean-Michel Basquiat og Pablo Picasso
  • I begynnelsen av 2019 var det duket for Masaratis første separatutstilling ved et galleri. Utstillingen “Wildlife” ved Fineart inneholdt over 50 arbeider i ulike teknikker, men med vekt på oljepastell på papir akryl og byggeskum på lerret.
  • I ettertid har han hatt flere store utstillinger i New York, Bergen, Stavanger og Hamar

Olav Mathisen

  • Ung kunstner fra Lillehammer basert i Bergen.
  • Han har studert billedkunst ved Ålesund Kunstfagskole, Strykejernet Kunstskole og Kunstakademiet i Bergen.
  • Han arbeider hovedsakelig med olje. Motivene hans tar utgangspunkt i menneskelige tilstander og roller satt i konstruerte situasjoner.
  • Olav dekorerte i 2016 Bogerud stasjon, en flate på totalt 122m2.
  • Verket har vekket oppmerksomhet og diskusjon i flere medier siden 2016

Kurator for prosjektet er Eric Ness Christiansen, og er tilgjengelig for intervjuer.

Emner

Kategorier


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2022 gjennomført 217 millioner enkeltreiser.

Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk – det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.