Home Mat Ernæring Is du kan spise hver dag hele sommeren

Is du kan spise hver dag hele sommeren

0
62
Lite smaker så godt og friskt som bringebæris

Sommer er definitivt høysesong for is. Vi vil ha noe leskende og friskt i varmen. Men is hver dag kan fort bli litt mye. Da er det fint å vite at du kan lage is selv, som både store og små kan spise hver dag hele sommeren uten at det blir for mye av det gode.

– Det er enkelt å lage sin egen is, enten i form av en leskende is laget av juice, frisk smoothie-is, eller kremet fruktis sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Fordelen med hjemmelaget is er at du selv kan bestemme smak og konsistens, samt sukkerinnhold. Det er kun fantasien som setter stopper for farge og smak.  

Gi barna is! 

Sommermånedene er nok den måneden flest barn maser om is. Som forelder kan det være kjedelig og si nei, når gradestokken viser langt over 20 grader og sola steker. For å redusere sukkerinntaket og øke næringsinnholdet kan det være en fordel å lage isen selv. Ernæringsrådgiveren råder til å ta med barna i forberedelsen. Da kan de også selv få velge hva slags is som skal lages, det gjør det ekstra stas. 

Tips til sunn og digg is: 

  • Lag favorittsmoothien din og hell den over i isformer og frys 
  • Bruk banan for en mer kremete is 
  • Jo modnere frukt jo søtere blir isen 
  • Lag is av juice og tilsett hele bær- det blir dekorativt og friskt 
  • Stikk en pinne i f.eks melon eller banan og frys ned- enklere is får du ikke 
  • Bland fløte med frukt eller bær- da har du digg og sunn fløteis 
  • For en mer mettende is tilsett yoghurt og/eller havregryn 
  • Sorbet er perfekt om sommeren- bare ha frosne frukt eller bær i en blender. Nyt med en gang eller frys ned etter en tur i blenderen.  
  • For enda sunnere is- tilsett grønnsaker. Gulrot smaker søtt og kan enkelt kamufleres i en smoothie is 
  • Lag din egen lillipop ved å lage smoothie i ulike farger og hell over i isformer 
  • Dypp isen i smeltet mørk sjokolade etter den har vært i fryseren, ha gjerne over nøtter eller frø og frys til sjokoladen er stivnet. Det er dekorativt og skikkelig digg. 

Les mer for sunne og gode is-oppskrifter 

Bringebæris på pinne 

Lollipop med tre farger  

Blåbæris 

Lettvint jordbæris 

Bananis på pinne