Nå har rundt 60 000 private elsparkesykler ansvarsforsikringen som er pålagt av myndighetene. Men flere hundre tusen elsparkesykler mangler den fortsatt. Eierne risikerer millionkrav, påpeker If.
Ifølge beregninger fra forsikringsselskapet If kan så få som 12-15 prosent av elsparkesyklene som er solgt i Norge nå har pliktig ansvarsforsikring for motorvogn.
I forrige uke rundet forsikringsselskapet If 11 000 slike ansvarsforsikringer, men opplyser at i sommer har det vært en skarp nedgang i antallet som skaffer seg forsikringen.
– Det vil nok etterhvert bli vanskeligere og vanskeligere for samferdselsmyndighetene å nå målet om at alle elsparkesykler skal ha forsikringen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Pålagt å ha fra 1. januar
– Selv om dette er en lovpålagtpålagt forsikring, vil det nok dessverre være mange som ikke skaffer seg den. Kommer de opp i en ulykke med alvorlig personskade, snakker vi om millionbeløp som må betales fra egen lommebok, sier Clementz.
Han tror mange elsparkesykkeleiere ikke har fått med seg at det er pålegg hjemlet i lov og forskrift om å ha denne ansvarsforsikringen på kjøretøyet.
Fra 1. januar i år må alle privateide elsparkesykler, ståbrett og lignende ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn, på lik linje med biler, busser og traktorer. Det har Samferdselsdepartementet bestemt. Uleiesparkesykler fikk påbud om ansvarsforsikring fra 1. september i fjor.
Det var sist sommer elsparkesykler ble omklassifisert til liten elektrisk motorvogn av samferdelsmyndighetene.
Halv million elsparkesykler
Riktig hvor mange hundretusener elsparkesykler som finnes i Norge har ingen fullstendig statistikk over. Grunnen er at de selges gjennom så mange ulike salgskanaler. Likevel finnes det pekepinner: I august i fjor meldte organisasjonen Elektronikkbranjen om at salget til da i fjor lå på 230 000 kjøretøyer. I samme periode i 2021 var salget på rundt 205 000 stykker, ifølge digi.no.
– Det er derfor grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.
En elsparkesykkelforsikring koster mellom 50 og 100 kroner i måneden hos forsikringsselskapene.
Dette dekker forsikringen
Lovpliktig ansvarsforsikring for motorvogn dekker skade som elsparkesykkelen gjør på personer, også på deg som fører. Den dekker også skader på ting, for eksempel andres kjøretøy, bygninger og gjenstander.
Uten lovpålagt ansvarsforsikring på elsparkesykkelen?
Politiet kan ilegge deg en straffereaksjon. Du må betale erstatningen fra egen lomme dersom kjøretøyet ditt ikke er forsikret og har gjort skade. Ved store, omfattende skader og personskader, for eksempel en alvorlig hodeskade, kan du ble skyldig et tosifret millionbeløp.
Skulle du selv bli skadet som fører av et uforsikret kjøretøy, får du ingen erstatning ved skade.
Nyttige faktaressurser
- Tekniske krav til elsparkesykler – Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-elsparkesykkel/tekniske-krav/
- Trafikkregler for elsparkesykler – Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-elsparkesykkel/trafikkregler/
- Tips om bruk av elsparkesykler – Samferdselsdepartementet: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/veg_og_vegtrafikk/faktaartikler-vei-og-ts/noen-tips-om-bruk-av-elsparkesykler/id2672989/