Tesla S LR satte rekkevidderekord med 672 kilometer i rekkeviddetesten til NAF og Motor. – Selv om det ble ny rekkevidderekord, klarte kun en drøy tredjedel av de 32 bilene den offisielle rekkevidden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF
NAF og Motor kjørte 32 elbiler i dag tidlig fra Oslo for å teste hvor langt bilene kjører før det er full stopp, opp mot den oppgitte rekkevidden (WLTP) til hver modell.
– Været var strålende, men siden temperaturen var under 20 grader store deler av dagen og det stedvis blåste en del, var det mange biler som stoppet før de nådde den oppgitte rekkevidden. Vær og vind påvirker bilenes rekkevidde også om sommeren, sier Sødal.
Tesla S slo rekorden til en annen Tesla, nemlig Model 3 i 2021, med 18 kilometer.
– Det kommer konkurrenter med god rekkevidde, men Tesla holder stand på rekkeviddetronen, sier Sødal.
Snitt-rekkevidden har økt med 130 kilometer
Rekkevidden på elbil-nyhetene har økt år for år. Siden NAF og Motor startet med sine elbiltester vinteren 2020 har gjennomsnittsrekkevidden blant testbilene økt med 130 kilometer. Sommeren 2020 gikk også Tesla S lengst. Da kjørte den 645 kilometer. Den oppgraderte versjonen som var med i år, gikk nesten tre mil lenger.
Resultatene fra NAF og Motors tester viser at langt flere elbiler går over 500 kilometer nå enn under sommertesten i 2020. Sommeren for tre år siden var det seks biler som kjørte mer enn 500 kilometer. I dagens rekkeviddetest kjørte hele 15 av testbilene lenger enn 500 kilometer.
– Dette viser at teknologiutviklingen går raskt. Vi forventer at dette fortsetter og at vi i neste test har med biler med over 800 kilometer rekkevidde, sier NAF-rådgiveren.
Elbil er mer enn rekkevidde
Bilkjøperne trenger ikke å stirre seg blind på rekkevidde. Vel så viktig er hvor raskt elbilen du vurdere lader. Derfor tester NAF og Motor ladehastigheten til elbilene også. Den testen foregår i morgen, onsdag 7. juni.
– En av bilene skal lade med hele 300 kilowatt. Så i dag fikk vi ny rekkevidderekord, mens i morgen kan vi få ny rekord i ladeeffekt, sier Nils Sødal
Hovedresultater fra rekkeviddetesten
Topp 3 rekkevidde budsjettbiler
- BYD Han: 452 kilometer (differanse WLTP: -15,2 %)
- MG4: 439,6 kilometer (differanse WLTP: + 1,2 %)
- JAC e-JS4: 400 kilometer (differanse WLTP: – 8,2 %)
Topp 3 rekkevidde familiebiler
- Tesla Model S: 672 kilometer (differanse WLTP: + 5,7 %)
- Xpeng G9: 587,8 kilometer (differanse WLTP: + 11,6 %)
- BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: – 2,2 %)
Topp 3 rekkevidde mellomklasse-biler
- Polestar 2: 601,7 kilometer (differanse WLTP: -2,2%)
- NIO ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: differanse +1,2 %)
- Nissan Ariya: 580,8 kilometer (differanse WLTP: +8,3 %)
Topp 3 rekkevidde premium-biler
- Tesla Model S LR: 672 kilometer (differanse WLTP: 5,7 %)
- NIO ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: +1,2%)
- BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: – 2,2 %)
Les mer om testen på https://nye.naf.no/elbil/elprix