Advertisement

Helt siden starten for 10 år siden har det vært vanskelig å drive Salt. – Kunst, kultur, musikk og matstedet er på en positiv måte noe du ikke har sett før i Norge. – Det er røft og samtidig elegant, akkurat det som myndighetspersoner ikke liker.

På bryggekanten i Oslo kan du, spise mat eller ta deg en kopp kaffe, se på kunst, ta badstu, bade eller bare være og oppleve. NÅ er stedet stengt, trist, men etter å ha lest pressemeldingen under tror jeg de kommer tilbake.

Les: SpaceX’ rekordstore børsnotering: En gigantisk boble bygget på løfter, lovbrudd og fysikkens lover

– Jeg er bekymret for sikkerheten til både ansatte og besøkende på SALT. Derfor ser vi ingen annen mulighet enn å stenge stedet umiddelbart, sier etatsdirektør i Plan- og bygningsetaten Vera Houck, ifølge Avisa Oslo. (betalingsmur)

Manglet rømningsskilt og sikring

Plan- og bygningsetaten skriver at det manglet blant annet skilting som viser hvor personer skal bevege seg ved evakuering. Tilsynet avdekket også at det pågår oppføring av en ny paviljong. Den nye byggeplassen skal heller ikke ha vært tilstrekkelig sikret.

Under ser du pressemeldingen fra Salt! – Det kan også være en ide å gå inn på deres sider for å lese mer.

Plan- og bygningsetaten stenger SALT

Vi mottok en telefon fra Plan- og bygningsetaten idag klokken 12.00 der de informerte om at SALT må stenge innen klokken 17.00 i dag. Bakgrunnen for dette bygger på funn i forhold til rømningsforhold og brannsikkerhet etter tilsyn tidligere denne uken.

Funnene omhandler at «brann i lagerområdet» kan spres til terassedekket over pga. mangel på nødvendig brannskillende egenskaper. Et annet funn var at det ble gjennomført arbeid på ny paviljong i åpningstid og manglende tillatelse til å kunne ta denne i bruk. I tillegg var ikke byggeplassen tilstrekkelig sikret. Det manglet også skilting i forhold til evakuering.
I fjor sommer fikk SALT pålegg om å utbedre brannanlegg og rømningsforhold. Dette ble umiddelbart tatt tak i og det ble investert 3 millioner i nytt varslingsanlegg. Dette anlegget ble godkjent med ferdigattest av Plan og bygningsetaten 28. november 2025. Nytt brannkonsept er ferdigstilt for dagens situasjon og alle rømningsveier er ivaretatt med skilting og ledelys.

Alle som har besøkt SALT det siste halvåret har fått med seg at det kontinuerlig arbeides med oppgraderinger. Da SALT fikk uanmeldt besøk av tilsyn, ble det gjennomført arbeid i åpningstid, parallelt med den vanlige driften. Dette er ikke uvanlig. Det vi ønsker å poengtere er at delen arbeidet ble gjennomført ikke var åpent for publikum. Dette kommer ikke frem i pressemeldingen til PBE.
I september planla vi for åpning av «high line» og et ti-årsjubileum. Nå vet vi ikke hva fremtiden bringer. Plan- og bygningsetaten har vært opptatt av «god» dialog. Vi opplever ikke dette har vært tilfellet.

Etter snart ti år som en av Oslos viktige møteplasser for kunst, kultur og byliv oppleves denne umiddelbare stengingen som dramatisk. For våre ansatte, artister, publikum, arrangører og samarbeidspartnere. Stengingen kommer til å gi store konsekvenser for svært mange mennesker.

Vi vet ikke hva fremtiden bringer. Vi vil invitere til en pressekonferanse i slutten av neste uke.

SALT er stengt fra og med klokken 17.00 i dag. Frem til pressekonferanse har ikke vi mer å si enn det som er sagt ovenfor.

Hafþór «The Mountain» Björnssons lille kone svarer på spørsmålet alle alltid stiller henne