Advertisement

I det vi nordmenn returnerer til arbeid etter en velfortjent ferie, betyr det også at flytrafikken står foran et skifte. Middelhavet erstattes av norske destinasjoner ved skolestart, men storbyene består på rutekartet. En liten økning i produksjonen sammenlignet med fjoråret resulterer månedstall for juli på nesten samme nivå som fjoråret. Det samme gjelder kabinfaktor, opp 0,7 prosent.

Antall passasjerer som fløy med Widerøe var i juli på tilsvarende nivå som fjoråret, kun en svak økning på 0,7 prosent. Tross i en økning av produksjonen på ni prosent sammenlignet med 2022 endte vi opp med en noe redusert kabinfaktor på 75 prosent. Den høyere kabinfaktoren i fjor kan delvis tilskrives streiken i SAS. Trendene fra våren fortatte gjennom sommeren. Med oppstart av sommerdestinasjonene i slutten av juni ser vi at det er disse har høyest kabinfaktor. Bergen-Nice og Torp-Nice øker sammenlignet med fjoråret og vi har nylig valgt å forlenge sommersesongen på Bergen-Firenze med en ekstra måned, ut september. Også storbyrutene våre har fullere fly enn øvrige ruter. Her er det Bergen-Dublin som har høyest kabinfaktor.

Vi startet juli med årsbeste på regularitet, men i slutten av perioden fikk vi dessverre flere tekniske feil på flyene som resulterte i en dårlig regularitet. Havtåke, birdstrikes og lynnedslag var blant faktorene som resulterte i at fly måtte få ettersyn av teknisk personell.  Med fulle fly over hele Europa har det vært problematisk å booke om reisende til alternative ruter. «Ansatte har stått på til alle døgnets tider og mange har tatt ekstravakter så vi har kunnet sette opp ekstrafly og bistå våre kunder som best vi kan. Vi takker kundene for tålmodigheten som har blitt vist «, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

Pre-korona var reisende tidlig ute med å bestille flybilletter. Gjennom pandemien endret dette kjøpsmønsteret seg og booking ble gjennomført tettere opptil avreise. Nå har denne trenden igjen snudd. Vi ser 20 prosent tidligere bookingmønster for månedene som kommer (august tom. desember) enn fjoråret. Forsommeren kom med rekordmange salgskampanjer og vi oppfordrer igjen våre kunder om å bestille sine reiser tidlig for å utnytte de beste prisene. «Vi er ekstra spent på hvordan høsten vil utvikle seg når vi ser at renten fortsetter å gå opp», avslutter Stein Nilsen.

null