Advertisement

Torsdag 3. november lanserer Nationaltheatret programmet for våren 2023. Teatervåren byr på herlig satire, lovløse cowboyer, dypt menneskelige fortellinger – og en tilbakekomst fra en av våre aller største skuespillere.

Vårprogrammet på Nationaltheatret er mangfoldig: Her venter klassisk dramatikk i ny innpakning, nyskrevet musikalteater, publikumskjære familieforestillinger og etterlengtede repriser.

Oppstart av rehabiliteringen av teatret på Johanne Dybwads plass og dato for utflytting er fremdeles uavklart, noe som har gjort den kunstneriske planleggingen utfordrende.

– Takket være stor innsats fra alle på huset, har vi likevel fått til å samle noen av de aller sterkeste skuespillerne og regissørene i et vårprogram jeg er utrolig stolt over å presentere, sier teatersjef Kristian Seltun.

Til våren vil publikum kunne oppleve stor scenekunst både på den ærverdige Hovedscenen i Oslo sentrum, på teatrets scener på Torshov og Løren – og i et nedlagt kjøpesenter på Økern.

– I tillegg til seks knallsterke premierer, tar vi med oss et knippe publikumssuksesser videre og gir enda flere mulighet til å se forestillinger som har vært utsolgt, forteller Seltun.

Sterke tilbakekomster i Bergmans klassiker

Sverre Anker Ousdal spiller hovedrollen når Ingmar Bergmans gripende fortelling Jordbærstedet får urpremiere på Hovedscenen.

– Dette er et stykke som lodder ned til kjernen av livets forskjellige faser, fra barndom til alderdom, forteller teatersjef Kristian Seltun. – Sverre Anker Ousdal er en bauta i norsk teater, og det er en begivenhet at det er nettopp han som skal spille hovedrollen som legen Isak.

Scenen deler Ousdal med medspillere som Anne Marit Jacobsen, Laila Goody og Anne Krigsvoll – og regien står Johannes Holmen Dahl for. Holmen Dahl har markert seg som en av landets mest fremragende regissører, og har blitt belønnet med blant annet Heddaprisen og Kritikerprisen.

Les på Radio Tango: FRANK ZAPPA VILLE SAMARBEIDE MED POPOL VUH!

Herlig satire og dødsdans på Hovedscenen

Den kontroversielle stjerneregissøren Christian Lollike har skapt både jubel og kontrovers i dansk teater. Når han nå griper tak i Ludvig Holberg for andre gang, får vi se en overskuddspreget Jeppe på berget – en utemmet versjon som snur samfunnet på hodet, og med Eindride Eidsvold i hovedrollen.

– Dette blir en utemmet, satirisk versjon, forteller teatersjef Kristian Seltun. – Lollike leker seg med Holberg og setter historien om Jeppe inn i et samfunn der forskjellene mellom fattig og rik bare øker.

Kritikerroste Dødsdansen går for fulle hus på Torshovteatret i høst og var utsolgt allerede før premieren. Etter nyttår får et større publikum mulighet til å oppleve August Strindbergs intense trekantdrama i Marit Moum Aunes regi, når forestillingen tas til Hovedscenen.

Dessuten får den populære familieforestillingen Alice i Vidunderland, signert teaterskaperne Mads Bones og Kyrre Havdal, nypremiere.

Helt sheriff på Torshovteatret

På Nationaltheatrets scene på Torshov starter teatervåren med Norgespremiere på Billy the Kids samla verkMed dette stuper regissør Jonas Corell Petersen ned i mytene rundt det ville vestens mest berømte lovløse: Billy the Kid. Stykket er basert på Michael Ondaatjes roman, og belyser viktige hendelser i Billys liv – blant annet hans konflikt med sheriff Pat Garrett. På scenen står fem skuespillere, som alle går inn og ut av rollen som Billy og menneskene rundt ham.

På Torshovteatret tas også Holocaustlitteraturens største mesterverk til scenen: Hvis dette er et menneske av den jødisk-italienske frihetskjemperen Primo Levi. Hans øyenvitneskildring fra konsentrasjonsleiren Buna nær Auschwitz, er blitt en moderne litterær klassiker. I vår bringer Øystein Røger teksten til liv i monologformat. Alan Lucien Øyen er kjent som en av scenekunstens mest allsidige aktører, og står for regien i forestillingen.

Les på F7: «Marerittet» får respons fra hele verden lenge før premiere

Nittitallsnostalgi på Økern

Denne våren lager Nationaltheatret musikal av Ingvar Ambjørnsens ungdomsklassiker Døden på Oslo S – i det nedlagte kjøpesenteret på Økern i Oslo. Simen Formo Hay står for regien, og i løpet av november blir det kjent hvem som skal bekle rollene som Pelle, Proffen, Lena, Filla og de andre populære karakterene.

Økernsenteret blir i forbindelse med oppsetningen av Døden på Oslo S ikke bare teaterscene, men også festivalområde med blant annet matservering, bar og platebutikk. I tillegg skal senteret fylles med en rekke formidlingsarrangementer knyttet til forestillingen.

– Det er fantastisk at vi får gjennomført dette ambisiøse prosjektet, med god hjelp fra våre samarbeidspartnere. Jeg håper og tror at dette blir en teateropplevelse helt utenom det vanlige, med et formidlingsopplegg som virkelig kan utgjøre en forskjell, sier teatersjef Kristian Seltun.

Etterlengtet dramatikk i Kanonhallen

I løpet av det siste året har Kanonhallen på Løren i Oslo blitt etablert som Nationaltheatrets scene. Også her er det duket for stor teaterkunst til våren:

Den tyske dramatikeren og regissøren Marius von Mayenburgs Et stykke plastikk gjør narr av den liberale middelklassen, som ikke klarer å leve opp til egne sosiale verdier og forventninger. Forestillingen ble utsatt som følge av koronapandemien, men får endelig sin premiere våren 2023.

De må føde oss eller pule oss for å elske oss ble en braksuksess i 2021, og var Camara Lundestad Joofs debut som husdramatiker på Nationaltheatret. Forestillingen vant Heddaprisen samme år for beste scenetekst. Til våren får den en etterlengtet nypremiere.

I Kanonhallen satses det stort på barn og unge, og høstens store familieforestilling Den lille prinsen, regissert av Kjersti Haugen, blir med videre inn i vårrepertoaret.

– Vi vet at Antoine de Saint-Exupérys barnebokklassiker betyr mye for mange, både store og små. Det ser vi også av billettsalget allerede nå før premiere, forteller teatersjef Kristian Seltun. – Derfor setter vi stor pris på at enda flere får muligheten til å oppleve forestillingen til våren.

Linn Skåbers eksistensielle komedie Mens vi venter på no’ Godt spilles også i Kanonhallen etter å ha begeistret publikum på norgesturné. Dette er en humoristisk og feministisk fundering over absurdismen i dagliglivet og tiden som går. Både Skåber selv og Ine Jansen medvirker i forestillingen, mens Catrine Telle står for regien.

Les mer om forestillingene her.

Related links